ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA GMINNEGO W ŚWIESZYNIE
NA ROK SZKOLNY 2017/2018
Roczny Plan Pracy opracowała Rada Pedagogiczna Przedszkola Gminnego w Świeszynie
i zatwierdziła do realizacji Uchwałą Nr 1 /2017r .Rady Pedagogicznej w dniu 31.08.2017r.
Misja przedszkola
W naszym przedszkolu dziecko :
- poznaje swoje prawa, obowiązki,
- rozwija aktywność twórczą,
- zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy,
- współdecyduje i współtworzy nasze przedszkole,
- czuje się bezpieczne w życzliwej i dobrej atmosferze,
Przedszkole:
- stwarza warunki umożliwiające indywidualny rozwój każdego dziecka,
- przygotowuje dziecko do dalszego etapu edukacji,
- działa o dobrze przygotowaną kadrę pedagogiczną, gotową do zmian i innowacji,
- styl pracy nauczyciela oparty jest na ścisłej współpracy i przy czynnym udziale rodziców, oraz dobrych
relacjach z instytucjami współdziałającymi, wspierającymi przedszkole,
-działania programu wychowawczego i profilaktycznego oparte są na nabywaniu doświadczeń społecznych,
kształtowaniu dziecięcej osobowości,
WIZJA ROZWOJU PRZEDSZKOLA:
Przedszkole:
- otwarte na potrzeby dzieci i rodziców,
- stwarza możliwości do wszechstronnego rozwoju dzieci,
- podejmuje działania twórcze,
-integruje środowisko przedszkolne i lokalne wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska,,
- dba o wyrównywanie szans edukacyjnych,
- promuje zdrowy styl życia,
- podejmuje działania zmierzające wyeliminowaniu agresji,
- podejmuje akcje na rzecz pomocy potrzebującym,
- szanuje i respektuje prawa dziecka,
Dzieci:
-posiadają zdolność do obdarzania innych uwagą,
- nie obawiają się wyrażania swoich uczuć,
- rozwijają własne zainteresowania,
- kształtują własne postawy moralne,
- znają swoje mocne i słabe strony,
Rodzice:
- aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
- wspólnie z nauczycielami rozwiązują problemy wychowawcze, opiekuńcze, edukacyjne,
- otrzymują obiektywną informację o postępach swojego dziecka,
- wyrażają swoją opinię o pracy przedszkola,
Nauczyciele:
- są aktywni, otwarci i twórczy,
- uczestniczą w doskonaleniu, a zdobytą wiedzę stosują w praktyce,
- są życzliwi i wrażliwi, troszczą się o harmonijny rozwój dziecka,
- szanują dzieci nie urażając ich uczuć,
Dyrektor:
- jest menadżerem,
- diagnozuje i wyznacz kierunki zmian w przedszkolu,
- jest dobrym organizatorem,
- motywuje nauczycieli do doskonalenia, wdrażania programów i innowacji pedagogicznych na rzecz rozwoju
Przedszkola,
- podejmuje działania promocyjne przedszkola,
- stawia realistyczne wymagania, konsekwentnie je realizuje,
Roczny temat do realizacji w roku szkolnym 2017/2018–‘’ Nasze uczucie i emocje’’
ZADANIA:
1.Oswajanie dzieci z emocjami i uczuciami, nabywanie umiejętności rozpoznawania ich i nazywania.
2.Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
w zabawie, w pracach plastycznych i innych formach aktywności.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
1.Poznawanie własnych praw i obowiązków
2.Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
3.Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych
4.Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie i zrozumiały dla innych
5.Rozwijanie u dzieci zdolności plastycznych
Harmonogram działań
1.Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych
Opracowanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie
Dostarczanie wzorów właściwego zachowania się poprzez literaturę ,zabawę itp.
- termin realizacji : opracowanie kontraktów –wrzesień 2017 , dostarczanie wzorców -cały rok szkolny 2017/2018
- odpowiedzialni: wszyscy nauczyciele
2.Tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej i spontanicznej aktywności dziecka, aktywność artystyczna:
zapoznanie z prawami, obowiązkami,
stosowanie form grzecznościowych w zależności od sytuacji,
stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do ‘’kącików’’ zajęć, uroczystości i innych form,
- termin realizacji: cały rok szkolny 2017/2018
-odpowiedzialni: wszyscy nauczyciele
3.Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego przedszkolaka :
prowadzenie systematycznej obserwacji dziecka,
podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych w celu wyeliminowania zachowań agresywnych
prowadzenie rozmów okolicznościowych z dzieckiem na temat ich samopoczucia, ulubionych zabaw, kolegów, koleżanek
- termin realizacji: w ciągu całego roku szkolnego 2017/2018
-odpowiedzialni: wszyscy nauczyciele poszczególnych grup
4. Organizacja uroczystości przedszkolnych, celem wzmacniania więzi emocjonalnej z rodziną
-termin realizacji: w ciągu całego roku szkolnego zgodnie z planem pracy 2017/2018
-odpowiedzialni: nauczyciele poszczególnych grup
5. Udział dzieci w przeglądach teatralnych, recytatorskich, plastycznych
-termin realizacji: cały rok szkolny 2017/2018
-odpowiedzialni: nauczyciele poszczególnych grup ,wg planów pracy
6. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
-termin realizacji: cały rok szkolny 2017/18
-odpowiedzialni: dyrektor ,wszyscy nauczyciele
7.Organizacja ‘’Dnia Emocji”- podsumowanie naszej rocznej pracy
- termin realizacji maj 2018
-odpowiedzialni : nauczyciele- S .Pazera, A. Żmuda
8. Organizacja wycieczek, udziału dzieci w koncertach, teatrach tematycznych z oswajaniem świata emocji
- termin realizacji : cały rok szkolny
- odpowiedzialni dyrektor, wszyscy nauczyciele
Oczekiwane efekty
Dzieci:
- Podejmują próby oceny postępowania innych i własnego
- Podejmują się chętnie wszelkich form działalności plastycznej ,potrafią wyrażać swoje stany i uczucia emocjonalne
- Potrafią się odwołać do zasad współżycia w grupie ,zwłaszcza konfliktowych
- Znają własne prawa i obowiązki
- Rozszerzą informacje o swojej rodzinie
-Dostrzegą i uszanują odrębność innych
-Włączą się aktywnie w życie grupy
Monitorowanie :
Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnych sferach działalności ,ze szczególnym uwzględnieniem
działalności plastycznej. Zastosujemy narzędzia badawcze: ,obserwacje, analiza dokumentów, oraz narzędzia własne
nauczycielek służące do ewaluacji.
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2017/2018,a wyniki przedstawione zostaną na Radzie Pedagogicznej podsumowującej oraz na zebraniu z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2018r.
Ocena wyników ,wniosków będzie służyła do kierunku dalszej pracy przedszkola.